en   cs

Hana Kokšalová: Želé (pracovní název)

Rezidenční umělecký projekt s pracovním názvem Želé zkoumá alternativní pohled na realitu – svět, ve kterém se hmota, tvar i identita rozplývají do jedné měkké, průhledné želatinové hmoty. Projekt autorky Hany Kokšalové propojuje výzkum pohybu, výrobu tělových objektů z veganského agaru a osobní výpověď o tělesnosti, zranitelnosti a absurditě.

"Vidím svět, jako kdyby byl z průhledného, teplého, měkkého želé. Barvy a textury mizí a zůstává svět obrysů, kde se vše skládá ze stejné, mačkavé hmoty. Věci splývají dohromady. Vtékají do sebe, ruší kategorie. Není materiální rozdíl mezi člověkem, stolem, řekou, židlí, zdí, domem, autem, stromem, horou, budovou. Vše tvoří jeden kondenzovaný želatinový reliéf.  Zaoblené hrany tvarů světa jsou propustné, pružné membrány, které však pevně pruží pod tlakem. Vnitřek je hustý, jako vzduch v horkém létě."

Během rezidence se autorka věnuje vývoji pohybového materiálu inspirovaného kvalitou želé – jeho měkkostí, rozléváním, propustností a napětím mezi jemností a odolností. Skrze tento přístup se otevírá téma vztahu k vlastnímu tělu, tělesné dysmorfii a dysforii, kulturnímu odporu k měkkosti a slabosti. Klíčovou součástí procesu je výroba agarových objektů, které slouží jako tělesné modifikace, druhá kůže nebo vylepšení.

Projekt zároveň slouží jako prostor pro osobní transformaci autorky. Hana Kokšalová hápe tvorbu jako proces sebepoznání, otevřeného dialogu se sebou samotnou.

 

Hana Kokšalová je multimediální umělkyně, performerka, organizátorka a režisérka. V roce 2025 ukončila magisterské studium v ateliéru environment na FaVu VUT v Brně. Věnuje se výzkumné tvorbě kombinující vizuální a performativní umění. Její projekty mají podobu (jevištních) inscenací, participativních happeningů pracujících s konkrétními místy a skupinami, politizujících intervencí ve veřejném prostoru.

Žije v Ústí nad Labem, kde dlouhodobě vytváří prostor pro rozvoj lokální autorské tvorby na poli současného tance a performance a rozvoji taneční a performativní komunity. Je součástí několika českých uměleckých kolektivů (které všechny bojují s hledáním názvu) a švýcarského kolektivu bewegende kunstformen.

Spolu s Lucií Vrbíkovou založily spolek BEZ,  zaměřený na výzkum kombinací vizuálního a performativního umění, hledání nových autorských forem zpracovávající důležitá společenská témata skrze výtvarnou poetiku.

Nejbližší termíny